Sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen
Om het sociaal-emotionele ontwikkelingsniveau van kinderen / jongeren te meten gebruiken we de Experimentele Schaal voor de beoordeling van het Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsniveau-Revisie (ESSEON-R methode). Hierbij kijken we naar het gedrag van het kind / de jongere. ESSEON-R is bedoeld voor kinderen / jongeren met een ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 14 jaar.
DOELGROEP
De doelgroep bestaat vooral uit kinderen / jongeren met een verstandelijke beperking, (vermoeden van) een sociale of emotionele ontwikkelingsachterstand, een ontwikkelingsstoornis of psychiatrische problematiek, een zintuiglijke en/of communicatieve beperking.
GERICHT OP 2 DOMEINEN
De ESSEON-R richt zich op 2 domeinen, sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling. Beide bevatten verschillende onderdelen die zijn ingedeeld op leeftijd.
SOCIALE ONTWIKKELING
Onder sociale ontwikkeling vallen:
- sociale onafhankelijkheid;
- morele ontwikkeling;
- impulscontrole;
- contactlegging;
- ik-bewustzijn in sociale contacten;
- sociale vaardigheden;
- relatie tot autoriteit;
- sociale aspecten van seksuele ontwikkeling.
EMOTIONELE ONTWIKKELING
Bij emotionele ontwikkeling kijken we naar:
- emotionele onafhankelijkheid;
- morele ontwikkeling;
- impulscontrole;
- zelfbeeld;
- realiteitsbesef;
- angsten;
- emoties reguleren.
De psycholoog of orthopedagoog vult de ESSEON-R in. Dit gebeurt samen met 1 of meerdere personen die het kind / de jongere dagelijks meemaken.